Boken "Inklusion, leg og empati" er et uvurderlig verktøy for lærere, pædagoger, psykologer og andre yrkesutøvere som jobber med barn i alderen 4-12 år. Den gir innsikt i hvordan man kan skape følelsesmessig modne gruppefellesskaper som støtter barns utvikling. Forfatternes kollektive erfaringer fra ulike deler av verden viser hvordan kreative metoder kan hjelpe barn til å utvikle en høyere mentaliseringskapasitet, noe som er essensielt for deres evne til å delta i konstruktive fellesskap. Hver del av boken fokuserer på hvordan gruppeopplevelser kan bidra til og styrke barnas evne til å delta i positive og livsbekreftende samspill med andre. I den nyeste utgaven er kapitlet om det utviklingsbaserte barnegruppeprogrammet NUSSA revidert av Susan Hart, som nå har tilpasset det til neuroaffektiv utviklingspsykologi. Boken belyser den dobbelte utfordringen barn møter når de begynner på skolen: å tilegne seg nye kognitive ferdigheter og å navigere i sosiale relasjoner med nye former for samhandling.