Kroppsøving i femårig lærerutdanning er en omfattende fagbok som gir dybdeforståelse for utdannelsen som kroppsøvingslærer. Boken belyser viktigheten av å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til elevers læring og danning i kroppsøving. Den tar for seg hvordan studenter, lærerutdannere og lærere kan engasjere seg i en kritisk dialog og utfordre hverandre i feltet. Med et utdanningsvitenskapelig perspektiv gir verkets nitten kapitler innsikt i både historiske og aktuelle temaer, samt profesjonsutvikling og relevant forskning i og om faget. Refleksjonsspørsmål knyttet til hvert kapittel oppfordrer til dypere ettertanke og diskusjon, noe som gjør boken til et nyttig verktøy for studenter og lærere i høyere utdanning. I tillegg kan deler av det bredt anlagte innholdet benyttes i relaterte fag som idrett, fysisk aktivitet, fysisk fostring og folkehelse, noe som forsterker bokens relevans for en bredere faglig kontekst.