Tradisjonelt har man ansett læreres handlinger i skolen som basert på objektive og rasjonelle vurderinger. Men er virkeligheten så enkel? I boken 'Lærerens praksis' utforskes det hvordan læreren også blir påvirket av de spesifikke omstendighetene rundt arbeidsmiljøet. I en travel hverdag trekker læreren i stor grad på erfaringsbasert kunnskap, som kan avvike betydelig fra det som ble lært under utdannelsen. Dessverre blir denne erfaringen sjelden diskutert eller satt ord på. Boken presenterer flere perspektiver på hvordan lærerens praksis formes i klasserommet. Forfatteren benytter seks ulike vinkler for å belyse lærerens hverdag, inkludert hvordan pedagogiske visjoner og teorier spiller inn, hvordan samfunnsmessige forhold påvirker undervisningen, bevegelsene i klassedynamikken, skolens arkitektur og innredning, samt de spesielle vilkårene knyttet til lærerprofesjonen selv. Denne multilaterale tilnærmingen gir en dypere forståelse av de komplekse forholdene som preger lærerens yrkesutøvelse.