Boken "Leg for sjov og alvor - et neuroaffektivt perspektiv" gir en grundig innsikt i hvordan lek kan være et viktig verktøy for å fremme barns emosjonelle, personlige og sosiale utvikling. Gjennom konkrete eksempler fra barnehagepraksis illustrerer forfatterne betydningen av lek for den følelsesmessige og sosiale utviklingen, både hos enkeltbarn og i barnegrupper. Boken tar også for seg den nyeste forskningen på lek og hvordan denne kunnskapen kan innarbeides i dagens pedagogiske læreplaner. For pædagoger fremhever verket viktigheten av faglig og personlig utvikling gjennom kollegiale relasjoner, og gir tips til hvordan man kan støtte og utvikle hverandre i arbeidet. I tillegg inneholder boken et omfattende og systematisert legekatalog, som fokuserer på aktiviteter som er tilpasset barnas nære utviklingssone. "Leg for sjov og alvor - et neuroaffektivt perspektiv" er en etterlengtet publikasjon som viser hvordan kunnskap om neuroaffektiv utviklingspsykologi kan berike pedagogisk praksis.