I boken "McDonaldiseringen af samfundet", som først ble publisert i 1993 av den amerikanske professoren George Ritzer, tas leserne med på en innsiktsfull reise inn i hvordan McDonald’s har påvirket samfunnsstrukturer globalt. Den danske utgaven kom første gang i 1996, og siden har boken blitt utgitt i flere reviderte versjoner. Ritzer begynner med å utforske geniet bak McDonald’s franchise-system, Ray Kroc, som hadde store visjoner og ambisjoner. Ingen kunne imidlertid forutsi hvilken monumental innflytelse hans verk ville ha. McDonald’s er ikke bare en av de mest betydningsfulle innovasjonene i det 20. århundres USA, men dens rekkevidde har strukket seg langt utover amerikanske grenser, og den har hatt en dyp påvirkning på ulike former for virksomhet og livsstil i stor deler av verden. Boken er ikke kun en hyllest til McDonald’s eller fast food-industrien, men bruker disse som sentrale eksempler for å illustrere et universelt fenomen. Ritzer argumenterer for at den kulturelle og økonomiske innflytelsen fra slike kjeder bare vil fortsette å vokse i et stadig mer intensiverende tempo.