Boken "Mentalisering i skolen" er en praktisk veiledning som introduserer begrepet mentalisering i skolemiljøet. Hensikten med boken er å fremme trygge omgivelser, positive læringsopplevelser og inkluderende fellesskap blant elever. Den er relevant for folkeskolen, men gir også nyttige innspill for arbeid med mentalisering hos elever med spesielle behov. Boken er delt inn i fire hoveddeler: Den første delen fokuserer på grunnleggende mentaliseringsmodeller tilpasset skolen. Den andre delen tilbyr konkrete verktøy for å håndtere spesifikke utfordringer som enkeltpersoner kan stå overfor. Den tredje delen tar for seg dynamikker i klasserommet, gruppeinteraksjoner og problemstillinger knyttet til mobbing. Den fjerde og siste delen handler om fagpersoners egenomsorg, sikkerhet og evne til å mentalisere. Hver del inneholder både teoretisk informasjon og praktiske eksempler, verktøy og øvelser som er nyttige for å forbedre så vel elevenes som lærernes evner til mentalisering. Boken retter seg hovedsakelig mot lærere, skolepedagoger og helsesøstre.