Mobning og dårlig trivsel blant skolebarn er et alvorlig samfunnsproblem som rammer mellom 7-13 % av barn i Danmark. Mens tradisjonelle oppfatninger ofte fokuserer på enkeltindividers personligheter, viser nyere forskning at mobning er dypt forankret i sosiale prosesser og komplekse gruppedynamikker som eksisterer i en destruktiv kultur. For lærere og pedagoger kan dette gjøre arbeidet med å forebygge og håndtere mobbing en utfordring. Hvordan kan man identifisere en destruktiv kultur, og hvilke verktøy kan brukes for å intervenere i gruppedynamikkene på en effektiv måte? "Mobbemønstre og magtkampe" gir leseren en grundig innføring i fenomenet mobbing og belyser de mekanismene som bidrar til mobbesituasjoner. Boken analyserer også vanlige tiltak mot mobbing, som for eksempel gruppesamtaler og 'den gode stolen', og forklarer hvordan disse ofte kan ha motsatt effekt enn ønsket. Videre diskuteres posisjoneringsteori, som er et nyttig konsept for å avdekke maktforhold i samtaler og samhandlinger. Her presenteres en grundig forståelse av hvordan man kan navigere i komplekse sosiale nettverk for å skape et bedre skolemiljø.