Denne antologien presenterer den nyeste forskningen fra Danmark om mobning i skolen. Den tar utgangspunkt i en ny og viktig forståelse av mobning, der fenomenet ikke forklares ut fra individuelle særtrekk som spesielle personlighetstyper eller onde intensjoner hos barn. I stedet blir mobning sett på som et resultat av sosial eksklusionsangst som utvikler seg innenfor grupper. Når personer føler seg truet på sin plass i et fellesskap, kan dette skape et klima av usikkerhet hvor den sosial angsten blusser opp. Dette kan føre til at medlemmene i gruppen retter sin frykt og frustrasjon mot hverandre, noe som gir grobunn for mobbing. Hvert kapittel i antologien er basert på empirisk forskning og konkrete eksempler, som presenteres gjennom analytiske innsikter. Antologien inkluderer kapitler som belyser ulike aspekter ved mobning, som sammenhengen mellom mobning og sosial angst, de ulike rollene som oppstår i mobbe-dynamikken, samt hvordan mobning påvirker ikke bare offeret, men også familier og skolemiljøet. Det finnes også dypere refleksjoner over hvordan mobning huskes og gjenfortelles. Dette er en essensiell ressurs for alle som ønsker å forstå og forebygge mobning i skolen.