Boken "Naturfag for lærere 5.–10. trinn" er en omfattende ressurs for lærere som ønsker å styrke sine kunnskaper i naturfag på mellomtrinnet. Den er delt inn i to hoveddeler. Del 1 (kapittel 1–6) tar for seg essensielt naturfaglig stoff med direkte tilknytning til kompetansemålene i læreplanen LK20 for 5.–10. trinn. Kapitlene dekker avgjørende temaer som kjemiske egenskaper og reaksjoner, energi og teknologi, celler og kropp, samspillet mellom mennesker og miljø, samt jorda og universet. I del 2 (kapittel 7–13) presenteres ulike metoder for undervisning i naturfag, med fokus på et forskningsbasert perspektiv. Her diskuterer forfatterne vurderingsteknikker, dybdelæring, tverrfaglige tilnærminger, kritisk tenking og kildekritikk, samt praktiske og utforskende arbeidsmetoder. Boken berører også viktige temaer som naturfagundervisning utenfor klasserommet, bruk av modeller, kommunikasjon innen naturfag, samt seksual- og reproduktiv helse. Dette gjør boken til en uvurderlig kilde for lærere som ønsker å engasjere og inspirere sine elever.