Boken «... og noen går det trill rundt for!» av Lisbeth Iglum Rønhovde dykker ned i ungdommens komplekse utviklingsprosess og de utfordringene dette medfører for lærere og foreldre. Med bakgrunn i moderne forskning på ungdomshjernen, belyser forfatteren hvordan reaksjoner og atferd hos unge mennesker kan skape følelsesmessige berg-og-dal-baner i både hjem og skole, der tidligere rolige barn plutselig kan oppvise uforklarlige reaksjoner. Rønhovde stiller viktige spørsmål knyttet til hvordan man best kan støtte ungdom i deres læring og emosjonelle vekst, samt hvordan man som voksne kan hjelpe dem til å realisere sitt fulle potensial. Boken tar for seg hjernens nevrologiske utvikling i ungdomsårene og utfordrer den tradisjonelle oppfatningen av pubertetens rolle i endringer og frustrasjoner i denne livsfasen. Gjennom interessante perspektiver og ny forskning oppfordrer Rønhovde leseren til å tenke nytt om møte med ungdom og deres unike utviklingskontekst. Dette er en uunnværlig ressurs for alle som ønsker å forstå de dynamiske prosessene i ungdoms liv.