Ordforrådet er blitt en viktig del av språkkunnskapen, og får derfor stadig mer oppmerksomhet innen språkforskning. I denne boken blir det besvart en rekke sentrale spørsmål som kan oppstå når både barn og voksne lærer seg et nytt språk. Hva kjennetegner et ord, og hva er en metafor egentlig? Hva innebærer det å kunne et ord? Hvordan tilegner vi oss ord og uttrykk? Boken utforsker også hvor mange ord voksne faktisk kan, og hvordan dette kan måles. Videre diskuteres variasjoner i ordbruk i ulike situasjoner og sjangrer, og boken gir nyttige innsikter om hvordan undervisningen kan tilrettelegges for å utvide elevenes ordforråd. Gjennom en kombinasjon av eldre og nyere forskning, både fra klasserommet og andre steder, setter forfatteren funnene i relevante kontekster. Boken retter seg først og fremst mot studenter ved universiteter og høyskoler som studerer norsk som andrespråk, men er også en uvurderlig ressurs for lærere og alle som ønsker å oppdatere sin kunnskap om ordforråd og språklæring.