Boken «Resonanspædagogik» tar for seg Hartmut Rosas anerkjente forskning på hvordan man kan leve et vellykket liv. Gjennom sin teori om resonans åpner Rosa for en ny forståelse av skolegang og undervisning. I samtale med Wolfgang Endres dykker boken ned i hvordan resonans kan manifestere seg i utdanningssystemet. Dette verket gir en grundig innføring i resonanspedagogikk, som oppmuntrer lærere til å tenke nytt om utformingen av utdanningsprosesser. Med et tydelig fokus på praktiske tilnærminger, er «Resonanspædagogik» like relevant for erfarne undervisere som for nyutdannede. Boken inneholder også en innledning av Nis Langer Primdahl, som har oversatt teksten. Hartmut Rosa er professor i almen og teoretisk sociologi ved Friedrich-Schiller-Universitetet i Jena, leder av Max-Weber-Kolleg for kultur- og sosialvitenskap ved Universitetet i Erfurt, samt en erfaren akademisk leder ved Deutschen SchülerAkademie. Wolfgang Endres er pedagog og underviser på lærerutdanningen, og han grunnla i 1973 «Studienhaus am Dom» i St. Blasien, hvor han har vært en sentral skikkelse i programplanlegging siden 1996.