I dagens samfunn stilles det krav om effektiv håndtering og styring av risiko i en rekke sammenhenger. Dette er forventninger som kommer fra myndigheter, brukere og kunder, som alle ønsker at bruken av varer og tjenester ikke skal medføre risiko. Mange sliter imidlertid med å forstå begrepet risiko og hvilke tiltak som kan eller bør iverksettes for å minimere den. Boken 'Risiko, tillit og kontroll' tar utgangspunkt i at tillit mellom aktører er avgjørende for å forstå og håndtere risiko. Dette perspektivet er en avvik fra den tradisjonelle tekniske tilnærmingen, som ofte ser på risiko som noe som kan beregnes. Ved å bruke et aktørnettverksperspektiv på risikoanalyse og risikostyring, belyser forfatteren hvordan aktører kan representere både en kilde til tap, men også en mulighet for gevinst. Gjennom eksempler fra sektorer som bistand, rusomsorg og maritim sikkerhet, illustreres hvordan de metodene og perspektivene som presenteres i boken, kan anvendes i ulike praksisfelt. Boken retter seg spesielt mot tjenesteyting, der temaene tillits- og kontrollkjeder er sentrale. Den fungerer godt som lærebok innen bachelor- og mastergradsstudier knyttet til ledelse og organisering, der risikostyring står i fokus. I tillegg vil den være nyttig for ledere og fagpersoner som har ansvar for å håndtere risikostyring, enten det dreier seg om interne krav, kunderelasjoner eller krav fra myndighetene.