Boken 'Skolens mål og muligheter' av Terje Ogden utforsker hvordan praksis i skolen formes av både elever og lærere. Med et utvidet syn på læring som omfatter faglig, sosial og personlig utvikling, understreker forfatteren viktigheten av meningsfulle læringsoppgaver, sterke sosiale relasjoner, og at lærerne mestrer prinsippene for effektiv klasseledelse og undervisning. En stor utfordring for lærere er å møte mangfoldet i klasserommet, noe som krever differensiert undervisning og et inkluderende læringsmiljø. Boken fremhever at det er i samspillet mellom lærere og elever at innhold og tempo i utviklingen av skolen blir bestemt. Vi lever i en tid preget av endringer i læringslandskapet, hvor nye læreplaner, sosial og emosjonell læring, digitalisering og psykisk helsefremmende arbeid står sentralt. Gjennomgående tar denne boken for seg temaer som er av stor betydning for lærere, lærerstudenter og andre som er interessert i praksisnære problemstillinger i skolen, og gir en omfattende oversikt over de utfordringene og løsningene skolen står overfor i fremtiden.