Legens kommunikasjon med pasienter er et viktig og engasjerende tema, spesielt ettersom mange har varierte erfaringer med hvordan denne interaksjonen foregår. Dagens pasienter har høyere forventninger til hvordan de blir møtt og behandlet enn det som var tilfellet for 40-50 år siden. Lovgivningen har også utviklet seg i tråd med denne endringen, og i dag er det et krav at pasienter skal være godt informert og involvert i beslutningsprosessen knyttet til diagnoser og behandling. De siste to tiårene har gitt oss mye ny kunnskap om kommunikasjon mellom leger og pasienter. Siden denne kommunikasjonen krever en rekke ferdigheter som må øves regelmessig, har vi konkludert med at leger og medisinstudenter ikke nødvendigvis trenger en tradisjonell, teoretisk tung lærebok. I stedet har vi utviklet en håndbok med mange korte tekster og rikelig med eksempler, presentert på en oversiktlig måte. Boken kan gjerne leses fra første til siste side, men vi anbefaler at leseren etterpå velger ut spesifikke ferdigheter for å trene dem enkeltvis.