Boken "Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen" er en grundleggende ressurs som utforsker sentrale spørsmål knyttet til bruk og praksis av sosial- og spesialpedagogikk. Den retter seg ikke bare mot pædagoguddannelsen, men gir også verdifull innsikt for kandidat-, master- og diplomstudier som omhandler dette feltet. Boken er en omfattende veiledning som diskuterer hvordan sosial- og spesialpedagogikk kan anvendes, hvem den er rettet mot samt hvordan den bør implementeres i praktisk arbeid. Den er også en kilde til inspirasjon for pædagoger og andre yrkesgrupper innen det sosial- og spesialpedagogiske feltet. For å reflektere fagets mangfold, er kapitlene skrevet av et bredt spekter av forfattere fra profesjonshøyskoler, forskningsinstitusjoner og praktiske pedagogiske miljøer, som alle bringer med seg dyp kunnskap og erfaring i dette kunnskapsfeltet. Den nyeste utgaven har fått flere nye kapitler og er revidert for å inkludere den siste utviklingen innen området.