Boken "Specialpædagogik i læreruddannelsen" fokuserer på arbeidet med elever som har utfordringer i skolen. Med utgangspunkt i den spesialpedagogiske fagtradisjonen, understreker boken betydningen av både sosialpedagogikk og spesialundervisning. Den representerer også en viktig bevegelse mot et mer inkluderende perspektiv, hvor man omtaler elever i utfordrende eller komplekse situasjoner, i stedet for å klassifisere dem som elever med vansker. Denne tilnærmingen henger sammen med den bredere politiske og pedagogiske utviklingen, særlig med tanke på endringene innen folkeskolen og lærerutdanningen, som har som mål at majoriteten av elevene skal undervises i den samme skolen. Boken fremhever derfor nødvendigheten av å knytte arbeidet med elever i kompliserte læringssituasjoner tett til den generelle pedagogiske praksisen og teoridannelsen. Hvert kapittel er skrevet av eksperter med dyp innsikt i spesialpedagogiske problemstillinger, hvor noen forfattere har vært aktive i å utforme gjeldende policy, mens andre har bidratt gjennom forskning på feltet.