Tidlig innsats i tidlig barndom er et sentralt tema i den pedagogiske diskursen. Denne boken tar for seg betydningen av tidlig innsats, med særlig fokus på de yngste barna, fra spedbarnsalder til barnehagealder. Gjennom et variert spekter av perspektiver, bidrar hver forfatter med unike innspill som utfyller hverandre, noe som gir leseren en omfattende forståelse av temaet. Boken er en viktig ressurs for studenter innen barnehagelærerutdanning, pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, helse- og sosialfag, samt i videreutdanninger på masternivå. Den er også relevant for ansatte i barnehager og skoler, Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), Statped, samt ansatte i høyere utdanningsinstitusjoner. I tillegg vil forskere med interesse for tidlig innsats, spesialpedagogikk, inkludering, lek og forebygging finne verdifulle ressurser i denne boken. Den andre utgaven har blitt oppdatert med den nyeste forskningen samt endringer i myndighetsdirektivene.