Konsekvenspædagogik er en banebrytende tilnærming til utdanning og oppdragelse, utarbeidet av Jens Bay, som anses som fader til denne pedagogiske retningen. I boken utforsker Bay grundig innholdet i konsekvenspædagogikk og gir en overbevisende argumentasjon for dens relevans og holdbarhet i dagens samfunn. I motsetning til tradisjonelle syn på elever med spesielle behov, tilbyr konsekvenspædagogikken et nytt perspektiv ved å se studenten som en likeverdig deltaker. Hovedideen er at hver elev har ansvar for sin egen læring og at det er mulig for dem å utvikle sosiale ferdigheter og forfølge utdanningsmuligheter. Denne boka retter seg primært mot pædagoger som arbeider innen ungdomsuddannelser, ungdomsklubber og fritidsklubber, men den gir også verdifulle innspill til lærere i grunnskolen som jobber med utfordrende elever. Ifølge Bay er konseptet rundt konsekvenser mer aktuelt enn noensinne i alle pedagogiske sammenhenger.