Boken "Grib litteraturen! 50 litteraturdidaktiske greb" inviterer lærere til å utforske og revitalisere litteraturundervisningen på en engasjerende måte. Med 50 praktiske didaktiske metoder tilbyr denne boken en omfattende tilnærming til hvordan man kan utvikle litteraturundervisningen i samarbeid med kolleger og elever. Forfatterne oppfordrer til en nytenking av hvorfor litteratur er viktig i norskfaget og fremhever betydningen av en sanselig og samtalebasert metode i litteraturarbeidet i grunnskolen. Her vektlegges at elevenes lesing av litteratur ikke bare skal være en indre opplevelse, men også en vei til å forstå og interagere med verden rundt dem. "Grib litteraturen!" presenterer litteraturundervisningen i fem faser, som hver gir elever verktøy til å delta i litteraturfellesskap hvor innlevelse, kreativitet og innsikt fremmes: Stemthed – Vår forforståelse, Tekståbnere – Vår første inntrykk av teksten, Tekstfordybere – Vår undersøkelse av teksten, Teksttænkere – Vår refleksjon over teksten og våre egne liv, samt Verdensvendthed – Vår påvirkning på verden. Gjennom disse fasene oppfordres elevene til å ha en dialog med litteraturen, seg selv og med hverandre, noe som bidrar til en dypere forståelse og opplevelse av litteraturens betydning.