Boken "Utvikling, læring og mestring" er en viktig ressurs for studenter innen grunnskolelærerutdanningen som ønsker å bygge en karriere som lærer. Arild Raaheim utforsker den historiske konteksten for læringsteorier og gir en grundig drøfting av hvordan evner, motivasjon og mestring henger sammen, samt hvordan sosiale omstendigheter påvirker personlig utvikling. Leseren blir invitert til å reflektere over sentrale spørsmål som: Hvordan skjer læring og utvikling? Hvordan kan vi forstå evner og de forskjellene som finnes mellom individer? Hva ligger til grunn for dybdelæring? Hvilken rolle spiller tilbakemelding i prosessen med læring og utvikling? Og hvordan påvirker lærerens tilstedeværelse elevenes tilknytning til skolen? Boken inkluderer intervjuer med lærere, skoleledere og forskere, som gir et innblikk i aktuelle problemstillinger og utfordringer i den norske skolen. Raaheim legger vekt på praksisnærhet, som bidrar til å knytte teori og forskning til den virkelige undervisningssituasjonen. Ikke bare fungerer dette som en innføringsbok for studenter, men boken henvender seg også til alle som ønsker å forstå hva som motiverer indre drivkrefter, hvordan vurdering og eksamen påvirker læringsprosessen, samt hvordan omgivelsene former oss som individer. Boken er derfor en uunnværlig guide for alle som innser viktigheten av læring i en sosial kontekst.