Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst
Produktbeskrivelse
I denne boken får leseren en grundig innsikt i moderne tilnærminger til forståelsen av små barns utvikling og oppvekst fra fødsel til skolestart. Den femte utgaven av verket gir en omfattende fremstilling av relevante teorier og ny forskning knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning. Boken er en verdifull ressurs for kunnskap om barns helhetlige utvikling og hvordan de interagerer i barnehagealderen. Den presenterer barnet som en aktiv deltaker i sitt eget liv, i samspill med andre og omgivelsene rundt seg. Innholdet er strukturert etter livstemaer som belyser de store menneskelige utfordringene barn møter i sin oppvekst. Her blir temaer om barnas selvoppfatning, relasjoner med jevnaldrende og den sosiale konteksten gjort til gjenstand for grundig analyse og satt inn i en pedagogisk ramme. Boken gir barnehagelæreren og barnehagelærerstudenten nyttige verktøy for å dokumentere barns utvikling og trivsel, samtidig som den legger grunnlag for kritisk analyse og refleksjon rundt profesjonelle og etiske utfordringer i det pedagogiske arbeidet med barns utvikling, lek, læring og danning. Verket er nært knyttet til målene som er skissert i barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde 'Barns utvikling, lek og læring'.