Boken 'Veiledning i kognitiv atferdsterapi' gir leseren en lettfattelig innføring i forskningen som omhandler KAT-veiledning. Den tar for seg veilederrollen og belyser ulike veiledningsmodeller og læringsstiler, samt hvordan man kan skape et trygt og tillitsfullt læringsmiljø. Forfatterne diskuterer sentrale elementer i veiledning som er anvendelige på tvers av ulike kliniske utfordringer, og de tar også for seg spesifikke, manualbaserte tilnærminger. Med et mangfold av eksempler og erfaringer fra veiledere, presenteres praktiske ressurser som kasusformuleringer tilpasset forskjellige aldre, sjekklister og andre nyttige verktøy. Boken henvender seg til alle som fungerer som veiledere i kognitiv atferdsterapi, med særlig fokus på dem som støtter terapeuter som arbeider med barn og unge. Psykiske helseproblemer blant barn og ungdom er ofte komplekse, og behandlingen må ofte inkludere mer enn individuell kognitiv atferdsterapi. Forfatterne gir praktiske eksempler på hvordan KAT kan anvendes i slike situasjoner, og boken inneholder mange verdifulle vignetter som er til stor hjelp i veiledningspraksis. Hans M. Nordahl, professor i klinisk psykologi og atferdsmedisin ved NTNU, anbefaler boken for dem som ønsker å lære å veilede med fokus på KAT.