Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser
Produktbeskrivelse
Boken 'Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser' er en nyttig innføring i de mest sentrale videnskabsteoretiske retningene som er essensielle for studenter innen pedagogiske profesjonsutdanninger. Den fremhever at kunnskap ikke er noe som tilfeldig faller ned fra himmelen, men snarere er et produkt av en spesifikk historisk kontekst. Dette perspektivet er avgjørende for hvordan studenter skal tilnærme seg og reflektere over den kunnskapen de møter i sitt studieforløp. Boken fungerer dermed som en verktøykasse, som gir studenter muligheten til bevisst å stille seg spørsmål både om den kunnskapen de får fra andre og om deres eget engasjement i faglige oppgaver. Gjennom hvert kapittel presenteres eksempler fra pedagogisk praksis, som belyser de vitenskapsteoretiske poengene i teksten. Den andre utgaven er betydelig revidert og utvidet med flere kapitler, noe som gjør den enda mer relevant for dagens studenter. Anmeldere har beskrevet den første utgaven som 'en tilgjengelig introduksjon til et vanskelig emne', 'en hurtig, enkel og elementær innføring i videnskabsteori', samt 'en introduksjon som ikke er altfor forenklet i sin fremstilling av hva vitenskapsteori innebærer'.