Boken "Vitenskapsteori for sosial- og helsefag" utforsker fundamentale spørsmål innen vitenskapsteori, med et spesielt fokus på hvordan disse problemstillingene relaterer seg til sosial- og helsefagene. Hva er egentlig kunnskap? Hvordan definerer vi gyldig kunnskap? Hvor langt når vår forståelse, og hva er grensene for vår kunnskap? Disse spørsmålene belyses grundig i boka, noe som gir leseren mulighet til å reflektere systematisk over de ulike kunnskapsposisjonene både i teori og praksis. Forfatterne tar for seg ulike aspekter av forklaring og forståelse av handling, samt tolkning av meningsbærende uttrykk, inkludert årsaksforklaringer. Det blir gjort rede for viktige tradisjoner som hermeneutikk og fenomenologi, som gir dybde til diskusjonen rundt hvordan vi forstår menneskelig atferd og samfunnsfenomener. Videre presenterer boken overordnede rammeverk som kritisk realisme og sosialkonstruksjonisme, og diskuterer hvordan evidensbasert praksis og praktisk kunnskap kan integreres i forskning. Verdiens rolle i forskningsprosesser, samt hvordan forskning kan være frigjørende, er også viktige temaer i denne tankevekkende fremstillingen. Denne boka vil være nyttig for studenter og fagfolk innen sosial- og helsefagene som ønsker en dypere forståelse av vitenskapsteoretiske problemstillinger.