Boken "The American Cinema" av filmkritikeren Andrew Sarris er en uunnvikelig kilde for alle som ønsker å forstå kunstnerisk uttrykk i kinoen gjennom auteur-teorien. Denne teorien, som Sarris var den fremste amerikanske forkjemperen for, argumenterer for at filmregissører er de som i stor grad former films kunstneriske uttrykk, til tross for de mange hindringene fra studioer, produsenter og manusforfattere. I "The American Cinema" gir Sarris leserne en levende og omfattende guide til arbeidet til to hundre filmregissører, fra de tidlige pionerene som Griffith og Chaplin, til ikoner som Kubrick og Nichols. Boken inkluderer en kronologi over de mest betydningsfulle amerikanske filmene, samt en alfabetisk liste over over 6000 filmer med tilknyttede regissører og utgivelsesår. Sarris tar også for seg viktige essays som "Toward a Theory of Film History" og "The Auteur Theory Revisited". Selv over tjuefem år etter sin første utgivelse, er "The American Cinema" kanskje fortsatt den mest innflytelsesrike boken skrevet om emnet, og en essensiell lesning for filmelskere og akademikere.