Gifted?: The shift to enrichment, challenge and equity
Produktbeskrivelse
Begrepet 'begavede og talentfulle' er som et zombilignende fenomen; det er dødt, men vandrer fortsatt rundt i våre utdanningssystemer. Vi ser nå nye betegnelser for å klassifisere elever, som 'mer i stand', 'signifikant i stand' og 'høyt-aptitde lærende'. Men nye etiketter betyr ikke nødvendigvis nye perspektiver. Den tradisjonelle forståelsen av 'begavet' er dypt forankret i våre utdanningsstrukturer og bærer med seg en arv av sosial immobilitet, rasisme og seksisme. Elever kan anses som 'mer i stand' når de har bedre økonomiske ressurser, mer tilgang til ressurser, større synlighet, eller større kulturell aksept. Det finnes utbredte oppfatninger om at lærere bør prioritere utvidelse for noen elever men ikke for andre. Vi kan avkrefte myten om at det er effektivt å tilpasse undervisningen til 'gjennomsnittlig evne', og deretter differensiere opp og ned. Denne boken undersøker hvordan vi kan gi hver elev en grundig utfordring. Utfordring for alle er en inkluderende tilnærming til undervisning, der hver elev blir invitert og får verktøyene til å oppnå mestring. Dette kan oppnås gjennom prosjektbasert læring og Harkness-metoden.