Mye av det vi gjør i klasserommene baserer seg på intuisjon og hva som føles riktig. Dessverre kan denne intuisjonen ofte lede oss på avveie. Til tross for at vår forståelse av hvordan menneskehjernen fungerer fortsatt er begrenset, har psykologien avslørt noen overraskende funn som lærere bør ta til seg. I løpet av de siste tiårene har psykologisk forskning gjort betydelige fremskritt i forståelsen av læring, men det er først nå i de siste årene at utdanningssektoren har blitt oppmerksom på disse innsiktene. Et problem er at lærere ofte motsetter seg instruksjoner om 'hva som fungerer' hvis dette strider mot deres egen intuisjon. Selv om det er avgjørende at vi beholder vår faglige dømmekraft, må vi også anerkjenne hva forskere har avdekket om læring, tenkning, motivasjon, atferd og vurdering de siste tiårene. Dette kan imidlertid være lettere sagt enn gjort, gitt at tusenvis av forskningsartikler publiseres hvert år, noe som gjør det utfordrende for lærere å holde seg oppdatert.