På 1950- og 1960-tallet var de skinnende 45 RPM-platene med det store hullet i midten den primære distribusjonsmetoden for populær amerikansk musikk, særlig rock 'n' roll. Disse platene var billige å produsere, noe som gjorde dem tilgjengelige selv for mindre, uavhengige plateselskaper. Den såkalte «donut-platen» revolusjonerte måten populærmusikk ble skrevet, innspilt, promotert og markedsført på, og bidro til å bryte den jernharde dominansen fra de store plateselskapene – i alle fall en stund. Boken følger utviklingen av 7-tommers singlene tilbake til 1880-tallet og gir innsikt i personlighetkonfliktene som førte til at en eksentrisk genius utviklet 45-platene til å bli ett av etterkrigstidens mest populære forbrukerprodukter i USA. Den utforsker også hvordan jukeboksen, den autonome plate-DJ-en, samt fenomenet payola og kunstnerutnyttelse holdt 45-platene i forkant av rockmusikken i tjue år. Boken inneholder kapitler om de mest verdifulle (og legendariske) 45-platene gjennom tidene, samt avvikene, særegenhetene og de merkeligste hittene som gjør lyttingen til 45-ere så underholdende. Med over 80 illustrasjoner, hvorav mange er i fullfarge.