Waldorf pedagogikk representerer en helhetlig og balansert tilnærming til utdanning, der både intellektuelle og kreative ferdigheter får sitt nødvendige fokus. Denne erfaringsbaserte pedagogikken er ikke selektiv og står åpen for alle barn og unge, og tilbyr et stressfritt og trygt læringsmiljø gjennom 12 skoletrinn. Waldorf utdanning er dypt forankret i fellesskapet mellom elever, lærere og foreldre, og har i over ett århundre vært en alternativ utdanningsmetode. Den første Waldorf-skolen ble etablert i Stuttgart, Tyskland, i 1919. I dag er Waldorf utdanning utbredt i mange land og kulturer over hele verden, med mer enn 1 000 skoler, over 2 000 barnehager og flere sentre for spesialpedagogisk arbeid. Dette gjør Waldorf utdanning til den mest utbredte alternative undervisningsmetoden globalt. Til tross for suksessen og den empirisk validerte anerkjennelsen av Waldorf-skolene, er teoriene som ligger til grunn for dem fortsatt gjenstand for debatt. Innen akademisk diskurs, gir boken en grundig utforskning av Waldorf pedagogikkens prinsipper og deres plass i dagens utdanningslandskap.