Hannah Ryggen (1894–1970) har nylig fått den anerkjennelsen hun fortjener som en av de mest betydningsfulle skikkelsene i skandinavisk kunsthistorie. Kjendt for sine banebrytende bidrag til modernisme innen vevkunst, skapte Ryggen radikale politiske uttalelser mot fascisme og nazisme både før og under andre verdenskrig. Med hjelp fra primære kilder presenterer Ryggen-ekspert Marit Paasche en dypere forståelse av kunstneren, og vever sammen hennes liv og verk til en fortelling som ikke bare kaster lys over Ryggen selv, men også over kunsthistorien på 1900-tallet. Hannah Ryggen's visuelt gripende tepper, laget på en hjemmelaget vevstol på sin lille gård langs den avsidesliggende norske kysten, framstiller et rikt mangfold av emner: Mussolinis kampanje i Abessinien, hennes manns internering i en nazileir i okkuperte Norge, veksten av atomkraft etter krigen, og mediedekningen av Vietnamkrigen. Hennes verk er både skarpe og humoristiske, og kombinerer personlig åpenhet med sosiale og politiske betraktninger.