I dagens samfunn, på tvers av alle aldersgrupper, viser forbrukerne en stadig sterkere tilknytning til merkevarer som utviser godt medborgerskap. Dette inkluderer rettferdige ansettelsespraksiser, sosialt ansvar og veldedige bidrag. Støtten til generøse og samfunnsbevisste selskaper er så betydelig at gode gjerninger og veldedighet er blitt uunngåelige for selskaper som ønsker økonomisk suksess. "Do Good" dokumenterer de store endringene som har påvirket markedet i det 21. århundre, mer enn selv de mest optimistiske forretningsprognosene kunne forutsi. Boken tar blant annet for seg eksempler som: Toms, som vokste til en verdi av 600 millioner dollar ved å gi bort 35 millioner par sko; Patagonias jevnlige økning i fortjeneste, samtidig som de investerer tungt i bærekraft; og CVS sin strategiske beslutning om å slutte å føre sigaretter i alle sine butikker. Forbrukerne har vist med lommeboken hvilke typer virksomheter de vil støtte, og de reagerer raskt på forsømmelse. I dag etterspør kjøperne mer enn halvhjertede løfter fra selskapene.