I boken "Training on Trial" brukes retten som en metafor for å avdekke sannheten bak hvorfor opplæring ofte mislykkes. Forfatteren tar i bruk forretningspartnerskapsmodellen for å undersøke hvordan man kan oppnå reelle resultater. Til tross for optimistisk språkbruk om å "komplementere strategiske mål" og "øke produktiviteten", viser det seg at mange opplæringsprogrammer ikke har en betydelig innvirkning på forretningsresultatene. Når opplæring gir resultater, klarer ofte ikke fagpersoner å overbevise om verdien som tilfører bunnlinjen. Det såkalte "forretningspartnerskapsmodellen" har ikke blitt realisert, og i vanskelige økonomiske tider er opplæring ofte den første posten som kuttes, noe som setter dens eksistens på spill. Leserne, uansett om de er på den ene eller andre siden av retten, vil lære hvordan de kan: * Bygge ekspertise og bli genuint involvert i virksomheten til sitt selskap eller klient * Forplikte seg til å samarbeide for å positivt påvirke et presserende forretningsbehov eller en kritisk forretningsmulighet * Spørre juryen om deres forventninger og revidere egne forventninger for å bli mer realistiske.