I likhet med klassikere som "Please Kill Me" og "Can't Stop Won't Stop", presenterer "The Underground Is Massive" en grundig kronikk av en av de mest populære trendene i populærkulturen: elektronisk dansemusikk. Dette er lyden av millenniegenerasjonen, musikken som definerte ungdomskulturen på 2010-tallet, ifølge Rolling Stone. Med røtter i amerikansk techno/house og 90-talls ravekultur, har elektronisk dansemusikk utviklet seg til å bli en av de største inntektskildene på konsertscenen. Musikkjournalist Michaelangelo Matos har dekket denne sjangeren siden dens begynnelse, og i "The Underground Is Massive" kartlegger han for første gang fødselen og oppgangen av denne siste store, ulovlige musikalske subkulturen. Ved å bruke et bredt spekter av ressurser, inkludert hundrevis av intervjuer og et bibliotek av sjeldne artefakter, fra rave-fanziner til arkiver av nettbaserte mailinglister, avdekker Matos hvordan EDM blomstret i takt med Internett, der meldingsboard og chatlinjer knyttet festdeltakere fra by til by. Disse raverne, som mange av de tidlige aktørene.