Alle selskaper må vokse for å overleve, men kun én av fem vekststrategier lykkes. I boken 'Profit from the Core' presenterte strategiekspert Chris Zook hvordan man kan oppnå lønnsom vekst ved å fokusere på og utnytte den fulle potensiell i kjernevirksomheten. Men hva skjer når kjernevirksomheten ikke lenger gir tilstrekkelig vekst, eller til og med støter på veggen? I 'Beyond the Core' skisserer Zook en ekspansjonsstrategi som tar for seg å finne kombinasjoner av tilstøtende bevegelser inn i områder som er relatert til, men likevel adskilt fra, kjernevirksomheten. Dette kan for eksempel inkludere nye produktlinjer eller nye distribusjonskanaler. Disse sekvensene av bevegelser bærer mindre risiko enn tradisjonell diversifisering, samtidig som de kan gi en betydelig konkurransefordel, ettersom de bygger på selskapets eksisterende kunnskap og styrker. Basert på omfattende forskning om vekstmønstre i tusenvis av selskaper verden over, inkludert intervjuer med 25 toppledere innen tilstøtende vekst, identifiserer 'Beyond the Core' mønstrene av tilstøtende vekst som i størst grad bidrar til betydelig økning.