I boken «Competing in the Age of AI» gir Marco Iansiti og Karim R. Lakhani en dypere innsikt i hvordan AI-drevne organisasjoner transformerer forretningslandskapet. Med et fokus på en ny driftsarkitektur, viser forfatterne hvordan bedrifter kan omdefinere måtene de skaper, fanger, deler og leverer verdi på. Boken forklarer hvordan en ny tilnærming til data, analyse og kunstig intelligens fjerner tradisjonelle begrensninger knyttet til skala, omfang og læring, som har hemmet selskapenes vekst i flere hundre år. Gjennom eksempler fra kjente selskaper som Airbnb, Ant Financial, Microsoft og Amazon, dokumenteres det hvordan AI-drevne prosesser er langt mer skalerbare enn tradisjonelle metoder. Dette åpner for økt omfang og gir selskapene muligheten til å navigere på tvers av bransjegrenser, samtidig som de skaper sterke muligheter for læring - og fører til mer nøyaktige, komplekse og sofistikerte prediksjoner. Når de gamle driftsbegrensningene fjernes, endres strategispillet radikalt. Forfatterne presenterer en ny ramme for å tenke rundt forretnings- og driftsmodeller, og utforsker hvordan 'kollisjoner' mellom innhold, teknologi og organisasjonsstruktur kan utløse innovasjon og vekst.