I «Hardball» utforsker forfatterne George Stalk og Rob Lachenauer hvordan fremragende selskaper kan mislykkes dersom de mister sin fordel. Høytflyvende selskaper kan krasje når en konkurrent oppdager at de ikke lenger har det som kreves for å vinne. Nyetableringer står i fare for å måtte stenge dørene hvis de ikke kan utvikle en vinnende strategi. Det som ligger bak suksessen, er en strategi så mektig kombinert med en handlingsorientert tankegang som gjør at selskaper oppnår mer enn bare en konkurransefordel; de oppnår en bransjedominans som blir nesten umulig å utfordre, og som ofte blir møtt med beskyldninger om urettferdighet fra konkurrentene. Gjennom sitt «hardball-manifest» demonstrerer forfatterne hvordan såkalte hardball-konkurrenter kan bygge eller opprettholde en beundringsverdig konkurransefordel ved å anvende en eller flere av de klassiske hardball-strategiene: utløse massiv og overveldende kraft, utnytte anomalier, ødelegge fortjenestesteder, øke kostnadene for konkurrentene og bryte kompromisser. Basert på 25 års erfaring med å veilede og observere en rekke selskaper, hevder forfatterne at hardball-konkurrenter kan oppnå ekstrem konkurranseevne.