Moderne bedriftsledere som står overfor oppkjøp i dag møter en stor utfordring: Til tross for at 70 % av større oppkjøp mislykkes, er det nesten umulig å bygge et førsteklasses selskap uten å inngå avtaler. I boken "Mastering the Merger" argumenterer David Harding og Sam Rovit for at en målrettet oppmerksomhet på fire viktige prinsipper – før ledere avslutter avtalen – kan dramatisk forbedre sjansene for suksess ved fusjoner og oppkjøp (M&A). Basert på over 30 års praktisk erfaring med tusenvis av avtaler på tvers av ulike bransjer og støttet av omfattende forskning fra Bain & Co., avslører Harding og Rovit at de mest vellykkede aktørene i M&A fokuserer på følgende: (1) å målrette avtaler som fremmer kjernevirksomheten; (2) å avgjøre hvilke avtaler som bør inngås og når det er best å trekke seg; (3) å identifisere hvilke områder som bør integreres – og hvilke som ikke bør; samt (4) å utvikle beredskapsplaner for situasjoner der avtaler uunngåelig avviker fra kursen. I tillegg antyder de at toppaktørene foretrekker en rekke mindre avtaler fremfor komplekse 'megamergers', og dermed etablerer en suksessoppskrift over tid. Boken er en uvurderlig ressurs for beslutningstakere som ønsker å navigere i den utfordrende verden av M&A med større selvtillit og bedre strategier.