Mange av de mest dynamiske selskapene, fra Alibaba til Facebook og Visa, samt de mest verdifulle oppstartsselskapene som Airbnb og Uber, fungerer som matchmakere som kobler sammen ulike kundegrupper. Økonomer omtaler matchmakere som flersidige plattformer, fordi de tilbyr fysiske eller virtuelle arenaer hvor flere grupper kan møtes og samhandle. For eksempel kobler datingsider mennesker med potensielle partnere, mens samkjøringstjenester forbinder sjåfører med reisende. Selv om matchmakere har eksistert i mange hundre år, opplever de nå en økende popularitet og lønnsomhet, takket være dramatiske teknologiske fremskritt. Mange selskaper som har mestret denne forretningsmodellen har blitt dagens maktspillere. Men ikke la de glamorøse suksesshistoriene lure deg; det er en av de mest krevende forretningsutfordringene å starte et matchmakerselskap, og nesten alle som forsøker å bygge en, ender opp med å mislykkes. I boken "Matchmakers" tar David Evans og Richard Schmalensee, to anerkjente økonomer, oss med på en dyptgående reise gjennom denne fascinerende og komplekse bransjen.