I denne prisbelønte artikkelen fra McKinsey, først publisert i mai 1989, presenterer Gary Hamel og C.K. Prahalad hvordan vestlige selskaper har brukt for mye tid og ressurser på å duplisere kostnads- og kvalitetsfordelene som deres globale konkurrenter allerede nyter godt av. I motsetning til dette har selskaper som Canon utviklet en alternativ strategi som involverer strategisk intent. Disse selskapene setter seg mål som overstiger deres nåværende kapasitet og eksisterende ressurser, som for eksempel å 'slå Xerox' eller 'omringe Caterpillar.' For å oppnå disse ambisiøse målene mobiliserer de hele organisasjonen ved å sette konkrete utfordringer som fokuserer ansattes innsats i det korte til mellomlange perspektiv: 'Bygg en personlig kopimaskin til salgspris på $1,000' eller 'reduser produktutviklingstiden med 75%.' Gjennom årene legger de vekt på innovasjon for å opprettholde sitt konkurransefortrinn ved å bygge opp en portefølje av konkurransefordeler, identifisere 'løse murstein' i markedet som konkurrentene har oversett, og endre betingelsene for konkurranse for å unngå å spille etter lederens regler. Resultatet er en global tilnærming som gir dem en fordel i en stadig mer konkurransedyktig verden.