For mer enn ti år siden lanserte Robert S. Kaplan og David P. Norton Balanced Scorecard, et banebrytende system for måling av ytelse som gjorde det mulig for organisasjoner å sette verdi på immaterielle eiendeler som ansatte, informasjon og kunderelasjoner. I boken 'The Strategy-Focused Organization' demonstrerte de hvordan organisasjoner kunne oppnå betydelig ytelse gjennom et ledelsessystem som implementerte Balanced Scorecard. Nå, basert på deres fortsatte forskning med hundrevis av organisasjoner som har tatt i bruk Balanced Scorecard globalt, har forfatterne utviklet et nytt og kraftfullt verktøy – 'strategikartet' – som gir selskaper muligheten til å klargjøre forholdet mellom immaterielle eiendeler og verdiskaping med en klarhet og presisjon som aldri tidligere har vært mulig. Kaplan og Norton hevder at den mest kritiske delen av strategi – å implementere den på en måte som sikrer vedvarende verdiskaping – avhenger av å håndtere fire sentrale interne prosesser: drift, kunderelasjoner, innovasjon og regulering.