Er du i risiksonen for å falle inn i en utdaterte forretningsstrategi? Det er stor sannsynlighet for at de metodene som tidligere ga gode resultater, nå ikke lenger er tilstrekkelige. Dramatiske endringer i næringslivet har avdekket et betydelig gap mellom tradisjonelle strategisk utvikling og dagens virkelighet. Kort sagt, strategien er i stagnasjon. Mange ledere benytter rammeverk som er utformet for en helt annen tidsalder i næringslivet, og disse er basert på en dominerende idé om at målet med strategien er å oppnå en bærekraftig konkurransefortrinn. Denne idéen, som en gang lå til grunn for all strategisk tenkning, blir stadig mer irrelevant. Nå argumenterer professor i strategi ved Columbia Business School, Rita Gunther McGrath, for at det er på høy tid å tenke nytt om selve konseptet med bærekraftig konkurransefortrinn. Organisasjoner må i stedet finne nye måter å vinne på: ved å fange opp muligheter raskt, utnytte dem målrettet og bevege seg videre før de er utløst. Hun viser hvordan dette kan gjøres.