Hvorfor er det så mange gap mellom hva bedrifter vet de bør gjøre og hva de faktisk gjør? Hvorfor feiler så mange selskaper i å implementere den erfaringen og innsikten de har jobbet hardt for å tilegne seg? 'The Knowing-Doing Gap' er den første boken som tar opp utfordringen med å omforme kunnskap om hvordan man kan forbedre prestasjoner til handlinger som gir målbare resultater. Forfatterne, Jeffrey Pfeffer og Robert Sutton, er anerkjente skribenter og lærere som identifiserer årsakene til dette kunnskap-handling-gapet og forklarer hvordan man kan tette det. Budskapet er klart - selskaper som omformer kunnskap til handling unngår 'smart prat-fella'. Ledelsen må bruke planlegging, analyser, møter og presentasjoner for å inspirere til handling, og ikke som erstatning for faktiske tiltak. Bedrifter som handler på sin kunnskap fjerner også frykt, avskaffer destruktiv intern konkurranse, måler det som betyr noe og fremmer ledere som forstår arbeidet folk gjør i selskapene. Forfatterne bruker eksempler fra dusinvis av selskaper som illustrerer hvordan noen av dem har klart å overvinne kunnskap-handling-gapet.