I 'The Opposable Mind' utfordrer Roger Martin den vanlige oppfatningen om suksessfulle ledere. Mange tror at for å oppnå samme nivå av suksess som kjente personligheter som Jack Welch, Larry Bossidy eller Michael Dell, må man følge deres råd gjennom selvbiografiske bøker. Men Martin påpeker at det å kopiere beste praksis kan være en fallgruve. Det som fungerte for en stor leder i en bestemt situasjon, vil ikke nødvendigvis gi de samme resultatene for deg, fordi omstendighetene er forskjellige. I stedet for å fokusere på handlingene til eksepsjonelle ledere, må vi forstå og imitere hvordan de tenker. Martin introduserer begrepet integrativ tenkning, en metode der suksessfulle forretningsfolk kreativt løser spenningene mellom motstridende modeller ved å utvikle helt nye og overlegne løsninger. Boken henter inspirasjon fra historier om ledere som AG Lafley fra Procter & Gamble, Meg Whitman fra eBay, Victoria Hale fra Institute for One World Health, og Nandan Nilekani fra Infosys. Martin viser hvordan integrative tenkere kontinuerlig diagnostiserer og syntetiserer ved å stille viktige og tankevekkende spørsmål.