What Makes a Leader? (Harvard Business Review Classics)
Produktbeskrivelse
Når man blir spurt om å definere den ideelle lederen, trekker mange frem egenskaper som intelligens, viljestyrke, besluttsomhet og visjon – kvaliteter som tradisjonelt er knyttet til lederskap. Men ofte blir de mykere, mer personlige egenskapene oversett, til tross for at de er av avgjørende betydning. Selv om analytiske og tekniske ferdigheter er minimumskravet for å oppnå suksess, viser studier at emosjonell intelligens kan være den mest fremtredende egenskapen som skiller fremragende utøvere fra de som kun er tilstrekkelige. Psykolog og forfatter Daniel Goleman introduserte begrepet 'emosjonell intelligens' for et bredt publikum gjennom sin bok fra 1995 med samme navn, og han anvendte konseptet i forretningsverdenen med en klassisk artikkel i Harvard Business Review i 1998. I sin forskning blant nesten 200 store, globale selskaper fant Goleman at virkelig effektive ledere utmerker seg gjennom en høy grad av emosjonell intelligens. Uten denne egenskapen kan en person ha førsteklasses opplæring, et skarpt sinn, og.