"Measuring to Improve" er en banebrytende samling av beste praksis for design og implementering av praktisk måling som skal fremme forbedring i K-12 utdanningen. Forfatterne Paul G. LeMahieu og Paul Cobb, sammen med bidragsytere, tar sikte på å introdusere utdanningspraktikere, administratorer og beslutningstakere for de grunnleggende elementene i praktisk måling, som er avgjørende for å støtte kontinuerlige forbedringsprosesser i grunn- og videregående skoler. De definerer praktisk måling som en prosess for datainnsamling og analyse som er relevant for praksis, nyttig for praktikere, og som er utformet for å veilede samt integreres i daglig arbeid. LeMahieu og Cobb diskuterer hvordan praktisk måling forholder seg til, og informerer de sentrale prinsippene i forbedringsvitenskap. Bidragsyterne presenterer fem detaljerte casestudier av praktisk måling i aksjon på tvers av ulike kontekster og forbedringsinitiativ i distrikter over hele USA. Resultatene av disse forskningspraksissamarbeidene viser hvordan man kan finne løsninger på ulike utfordringer i utdanningssektoren.