Boken "Preparing Teachers for Deeper Learning" svarer på et presserende behov for lærere som skal utdanne barn fra ulike bakgrunner, slik at de kan møte kravene i en stadig skiftende verden. I dagens kunnskapsøkonomi er det viktigere enn noen gang at lærere fokuserer på å utvikle ferdigheter innen problemløsning, tilpasningsevne, kritisk tenkning og mellommenneskelige samt samarbeidsferdigheter, i stedet for å prioritere mekanisk innlæring og passiv formidling av kunnskap. Linda Darling-Hammond, Jeannie Oakes og deres kolleger undersøker hva dette innebærer for lærerutdanning, og de presenterer eksempler på programmer som utdanner for dypere læring, likestilling og sosial rettferdighet. Boken bygger på den voksende kunnskapsbasen innen læringsteori og utvikling, og den undersøker lærerutdanningsprogrammer ved Alverno College, Bank Street College of Education, High Tech Highs praksisprogram, Montclair State University, San Francisco Teacher Residency, Trinity University, og University of Colorado Denver. Disse syv programmene deler en felles visjon om å forberede lærere som er i stand til å fremme en dypere og mer meningsfylt læringsopplevelse.