I den grundig reviderte andre utgaven av 'Start Where You Are, But Don't Stay There' tar H. Richard Milner IV for seg de kunnskapene og innsiktene som lærere og skoleledere trenger for å kunne støtte elever med forskjellig etnisk bakgrunn. Milner retter søkelyset mot et sentralt tema innen lærerutdanning og faglig utvikling: behovet for å forberede lærere på den rasemessige mangfoldigheten i klasserommet. Boken er forankret i virkelige erfaringer og fokuserer på casestudier som illustrerer utfordringene, fallgruvene og mulighetene lærere møter i mangfoldige klasserom. Casestudiene, som omfatter lærere i både urbane og forstedsmiljøer, presenteres i lys av de pågående diskusjonene om rase og undervisning. I tillegg inkluderer den andre utgaven et nytt kapittel som tar for seg mulighetsgapene i utdanning og en utvidet diskusjon om hvordan 'Opportunity Centered Teaching' kan bidra til å lukke disse gapene. 'Start Where You Are, But Don't Stay There' har som mål å hjelpe lærere i kampen for sosial rettferdighet og likestilling.