Boken 'Teaching Climate Change' fungerer som en praktisk guide for lærere i K–12-segmentet som ønsker å utvikle omfattende forståelser av klimaforandringer og miljøfornying blant sine elever. Ved å tilby en helhetlig tilnærming til undervisning om klima, i tråd med NGSS-standarder, legger boken vekt på viktigheten av å bygge dybdekunnskap om emnet, styrke elevenes ferdigheter og fremme et sosialt rettferdighetsperspektiv. Forfatteren, Mark Windschitl, tar leseren med gjennom en ambisiøs og tverrfaglig ramme for klimaopplæring, som han anser som en essensiell del av skolepensumet. I dette inspirerende arbeidet formidler Windschitl håp for fremtiden, samtidig som han understreker betydningen av forskningsbasert undervisning om klimaforandringer. Boken inneholder konkrete eksempler fra klasserommet som ikke bare belyser viktige STEM-konsepter som karbonkretsløp, drivhuseffekten, biologisk mangfold og bærekraft, men også tar opp bredere problemstillinger, inkludert kampen mot feilinformasjon og prosessen med avkarbonisering.