Boken «Teaching with Literacy Programs» fungerer som en grundig veiledning for utvikling av rettferdig leseundervisning ved å tilpasse læreplanen for å støtte en mangfoldig elevmasse. I denne boken presenterer Patricia A. Edwards, Kristen L. White, Laura J. Hopkins og Ann M. Castle en modell som gir lærere mulighet til å takle utdanningsulikheter ved kritisk og tilpasset bruk av eksisterende leseplanmateriale. Med et lettfattelig språk veileder de lærere i hvordan man kan kombinere vanlige klasseromsressurser, som basal leselitteratur og kjernelesningsprogrammer, med undervisningsmetoder som tilbyr høykvalitets og responsiv undervisning for alle elever. Forfatterne anser leseundervisning som en sentral del av den generelle utdanningsrettferdigheten og erkjenner den avgjørende rollen lærere spiller i å omforme materiale til undervisning som gagner alle elever. Her tilbyr de lærerutdanning som støtter denne viktige rollen, og leder pedagoger gjennom en firetrinns utviklingsprosess, CARE.